WZBUDZANIE PASJI MŁODZIEŃCZYCH KLUCZOWYM ZADANIEM WSPÓŁCZESNEJ PEDAGOGIKI I SZANSĄ NA HARMONIJNY ROZWÓJ SPOŁECZEŃSTWA

Autor

  • Joanna Frask Uniwersytet Łódzki

Słowa kluczowe:

pasja, edukacja, pedagogika, adolescencja, zainteresowania

Abstrakt

Pojęcie posiadania pasji nie bez przyczyny znajduje miejsce w centrum zainteresowań teoretyków współczesnej psychologii. Tryb życia narzucany jednostce ludzkiej przez gospodarki światowe zmierzające do coraz większej industrializacji i uniformizacji przyczynia się do marginalizacji obywateli, a w konsekwencji do rozwoju czynników stresogennych wpływających istotnie na zdrowie i życie ludzkie. Wobec tego koniecznością staje się wzbudzanie w społeczeństwie świadomości pilnej potrzeby znalezienia równowagi pomiędzy wieloma aspektami jego rozwoju, wśród których istotne miejsce zajmuje kształtowanie ludzkiej osobowości poprzez odkrywanie indywidualnych zainteresowań jednostki, określonych w artykule terminem pasja. Odpowiedzialność za wzbudzanie ciekawości świata, będącej fundamentem rozwoju pasji, spoczywa przede wszystkim na barkach pedagogów. Efektem zrównoważonego rozwoju osobowości ludzkiej, dopełnionego w procesie edukacji, winna być zgodność podjętej pracy zawodowej z indywidualnymi predyspozycjami i zainteresowaniami jednostki, co podlega finalizacji w udanym funkcjonowaniu całego społeczeństwa, znajdującego się w rękach ekspertów - pasjonatów. To, czy młodzi ludzie odnajdą własną drogę, pomimo trudności dotykających ich podczas burzliwego okresu adolescencji, w dużej mierze zależy od jakości ich relacji z pedagogami. Gwarantem wzbudzenia w młodzieży głębokich zainteresowań jest zrozumienie przez nauczycieli istotności procesów zachodzących w ludzkich umysłach oraz posiadanie przez nich zdolności do kreatywnego i innowacyjnego myślenia. Istotne jest również podkreślenie, iż tożsamość uformowana podczas niełatwych lat dorastania, której nieodłącznym elementem jest poznanie ludzkich zainteresowań, ma znaczący wpływ na dalsze etapy rozwoju jednostki. Korzystne zakończenie procesu formowania tożsamości adolescenta determinuje również to, czy jego dalszy rozwój będzie przebiegał w sposób zrównoważony. Posiadanie zdolności zachwycania się światem staje się bowiem jednym z gwarantów harmonijnego rozwoju osobowości od pierwszych lat, aż do jesieni życia.

Opublikowane

2021-02-02