DZIECKO W DRODZE DO DOROSŁOŚCI

Autor

  • Gabriela Kapica

Słowa kluczowe:

rozwijanie kompetencji życiowych, analfabetyzm funkcjonalny, pomnażanie potencjału osobowościowego dziecka, zapobieganie społecznej marginalizacji

Abstrakt

Rozważania dotyczą konieczności przygotowania dzieci do roli dorosłych członków społeczeństwa. W części I omówiono umiejętności życiowe, determinujące funkcjonowanie jednostki, w tym zjawisko analfabetyzmu funkcjonalnego i znaczenie umiejętności czytania oraz pisania. Braki w tym zakresie niosą dalekosiężne skutki, drastycznie obniżające jakość życia. Część II zawiera przemyślenia na temat konieczności intensyfikacji działań pedagogicznych rodziców i nauczycieli niezbędnych w procesie wzmacniania osobowości dzieci. Obejmują one m.in. ich podmiotowość, budowanie pozytywnego obrazu własnej osoby, samoocenę, wiarę w siebie oraz poczucie sprawstwa. Tylko silny potencjał osobowościowy pozwoli im w przyszłości stawić czoło życiowym trudnościom.

Opublikowane

2023-09-15