KILKA UWAG O ROZWOJU ZRÓWNOWAŻONYM EDUKOSFERY W ŚWIETLE POSTULATÓW I FAKTÓW

Autor

Słowa kluczowe:

edukosfera, rozwój zrównoważony, Agenda 2030, edukacja ekologiczna, edukacja na rzecz rozwoju zrównoważonego, kondycja edukosfery

Abstrakt

Artykuł zawiera uwagi, jakie nasunęły się autorowi o rozwoju zrównoważonym edukosfery w naszym kraju i podobnych do niego. Punktem wyjścia jest „Agenda 2030”, w której sformułowano postulat podnoszenia jakości edukacji oraz cele, jakie zamierza się osiągnąć. Autor skupia uwagę na aliansie rozwoju zrównoważonego z edukacją, który z jednej strony polega na większym niż dotychczas nauczaniu o znaczeniu rozwoju zrównoważonego, a z drugiej strony, o wykorzystaniu edukacji do propagowania rozwoju zrównoważonego. Porównanie stanu postulowanego edukosfery ze stanem faktycznym prowadzi do wniosku o dużej i powiększającej się rozbieżności między nimi. A realizacja postulatów napotyka na coraz większe trudności w teraźniejszym coraz bardziej zagrożonym świecie, w którym przede wszystkim trzeba troszczyć się o przeżycie a nie o edukację.

Opublikowane

2024-02-22