Submissions

Login or Register to make a submission.

Submission Preparation Checklist

As part of the submission process, authors are required to check off their submission's compliance with all of the following items, and submissions may be returned to authors that do not adhere to these guidelines.
  • The text adheres to the stylistic and bibliographic requirements outlined in the Author Guidelines.

Author Guidelines

  1. Autor/Autorzy przekazują Redakcji oryginalną, ostateczną i kompletną wersję artykułu spełniającą poniższe wskazania:
  • objętość artykułu powinna wynosić około 10 stron w formacie A4 (około 20 000 znaków) wraz z materiałem ilustracyjny dobrej jakości - rysunki, fotografie, zestawienia, tabele, przypisami dolnymi, bibliografią, streszczeniami, słowami kluczowymi,
  • przed przystąpieniem do pisania tekstu należy wybrać czcionkę Times New Roman 12 pkt i ustawić parametry określające wygląd podstawowego stylu akapitu: wyjustowany, wcięcie pierwszego wiersza 1 cm, interlinia 1,15, odstęp po 2 pt. Włączyć numerowanie stron,
  • materiał ilustracyjny należy włączyć do tekstu. Numer i podpis rysunku lub fotografii oraz źródło należy wprowadzić pod nimi. Numer i tytuł tabeli należy umieścić nad nią, natomiast pod tabelą umieszczamy w pierwszej kolejności wszelkie do niej objaśnienia, a następnie źródło,
  • w przypadku tabel – nie stosujemy pogrubionej czcionki w główkach; nie wyrównujemy spacjami i tabulatorami danych liczbowych. W danych liczbowych stosujemy przecinek dla oddzielenia wartości dziesiętnych.
  • nieedytowalną grafikę kopiowaną z innych programów wklejać do Worda specjalnie np. jako „Obraz”.
  • umieszczając w nadesłanym tekście cytaty oraz materiał ilustracyjny będący cudzą twórczością, autor zobowiązany jest do wyraźnego wskazania źródła nie tylko w wykazie literatury, lecz także w podpisie pod materiałem ilustracyjnym itp. (Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim – Dziennik Ustaw nr 24, poz. 83, art. 34),
  • tekst zostanie sformatowany przez Redakcję (zgodnie z przyjętym szablonem) dopiero po jego ostatecznym opracowaniu. Dlatego nie należy: „ręcznie” dzielić wyrazów, justować tekstu dodatkowymi odstępami (spacjami), łapać pojedynczych liter na końcu linii, bez uzasadnienia kończyć linię (wiersz) naciśnięciem klawiszy [Shift] z [Enter], itp.
  • każdy akapit należy zakończyć naciśnięciem klawisza „Enter”.
  • przecinki, kropki, wykrzykniki, znaki zapytania, średniki, dwukropki stosuje się bez spacji do poprzedzającego te znaki wyrazu; znak łącznika (dywizu, ćwierć pauzy) uzyskujemy wciskając klawisz [-]. Stosujemy go bez odstępu w wyrazach złożonych lub podając zakres (np. „biało-czarny”, „1999-2000”). Natomiast myślnik zastępujemy kreską średniej długości (półpauzą) oddzieloną z obu stron spacjami (np. „myślę – więc jestem”). Word może automatycznie zamienić łącznik z odstępami na dłuższą półpauzę „–”. Półpauzę wywołujemy też z klawiatury naciśnięciem [Ctrl] z [minus]).
  • jeżeli konieczne jest użycie znaków, których nie ma na klawiaturze, można skorzystać z opcji „wstaw symbol”.
  • cyfry odsyłaczowe przypisów stosuje się bez spacji do poprzedzającego je wyrazu. Kropkę, przecinek i dwukropek stawiamy zawsze po odsyłaczu (wyjątek stanowi odnośnik po skrócie, np. XX w.5, 1998 r.7, 1287 tys.12).
  • nie podkreślać adresów internetowych. Należy wtedy użyć opcji „Usuń hiperłącze”.
  1. Treść artykułu w przypadku pracy oryginalnej powinna być zredagowana w języku polskim lub angielskim i podzielona na części:
  • streszczenie (abstrakt) w języku polskim i angielskim, słowa kluczowe,
  • wstęp – wprowadzenie do prowadzonych badań ze szczegółowym przedstawieniem ich,
  • treść – metody i materiał badawczy; wyniki prowadzonych badań; dyskusja z uwzględnieniem aktualnego piśmiennictwa, podzielona na rozdziały i podrozdziały,
  • podsumowanie – wnioski,
  • bibliografia pisana alfabetem łacińskim; alfabetyczna i numerowana, bez podziału na netografię, wykaz źródeł prawa, dokumenty, akty prawne, orzecznictwa, strony internetowe itp.)

Należy zachować ogólny, ujednolicony układ tekstu, zgodny z przyjętym szablonem artykułu (końcowe formatowanie akapitów wykonuje redakcja).

Załącznik. Szablon artykułu – kliknij, aby pobrać.

  1. Przypisy powinny być odsyłaczowe (przypis dolny). Zapis przypisów i bibliografii musi być konsekwentny, wykonany według jednego wzoru:
    – wyróżnienie tytułów (np. kursywa),
    – rozróżnienie czasopism i druków zwartych,
    – konsekwentny zapis nazwisk z inicjałem lub pełnym imieniem,
    – konsekwentne uzupełnienie nazw wydawnictw lub ich nieuwzględnianie,
    – konsekwentne uzupełnienie nazwisk tłumaczy lub ich nieuwzględnianie,
    – stosowanie jednego systemu skrótów: polskich (tenże, tegoż, taż, tejże, dz. cyt., wyd. cyt.) lub łacińskich (idem, eadem, ibidem, cit., loc. cit.).

Inne rodzaje przypisów wymagają dołączenia do pracy kompletnej literatury i zgody redakcji.

Obowiązek ujednolicenia zapisów bibliograficznych (przypisów i literatury) spoczywa na autorach.

Artykuły

Treść polityki prywatności.

Privacy Statement

The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.